اگر متخصص سئو هستید یا یک وبسایت دارید، باید درباره SERP یا همان صفحه نتایج گوگل اطلاعات کافی را داشته باشید. گوگل همواره در حال امتحان کردن روشهای جدید است. روزانه میلیارد ها جستجو توسط کاربران انجام میشود که گوگل را تبدیل به محبوبترین موتور جستجوی حال حاضر کرده است. یکی از اهدافی که هر مدیر سایت به دنبال دستیابی به آن است، این است که سایتش در صفحه اول گوگل نمایش داده شود.
در حوزه دیجیتال مارکتینگ گوگل هر یک از نتایج ارگانیک و جستجوهایی که مرتبط هستند را نشان خواهد داد. این قابلیت مربوط به صفحه سرپ است که در این مقاله با SERP و انواع آن و همچنین ارتباط SERP و SEO سایت آشنا خواهیم شد; پس با دایلا همراه باشید.
SERP چیست؟
سرپ یا SERP مخفف عبارت Search Engine Results Page است و به صفحه نتایجی که یک موتور جستجو (مانند گوگل، بینگ، یاهو) در پاسخ به یک عبارت جستجو شده کاربر نمایش میدهد، گفته میشود.
به زبان سادهتر، هر بار که شما چیزی را در گوگل جستجو میکنید، صفحهای که با لیستی از وبسایتها، تصاویر، ویدیوها یا سایر انواع محتوا روبرو میشوید، یک SERP است.
در ادامه مقاله بیشتر با سرپ و انواع آن آشنا خواهید شد.
اجزای اصلی SERP
به طور کلی نتایجی که در سرپ دیده میشوند را میتوان به سه دسته تقسیم کرد:
نتایج ارگانیک و طبیعی گوگل :
این نتایج بر اساس مرتبط بودن با عبارت جستجوی شما و الگوریتمهای پیچیده موتور جستجو رتبهبندی میشوند و معمولاً در بالای صفحه قرار دارند.
تبلیغات:
این نتایج پولی هستند و وبسایتها برای نمایش آنها هزینه پرداخت میکنند. معمولاً با برچسب “Ad” یا “تبلیغ” مشخص میشوند.
فیچر اسنیپت یا ویژگی های سرپ:
این ویژگی ها میتوانند شامل تصاویر برجسته، ویدیوها، نقشهها، جعبههای اطلاعاتی و سایر ویژگی ها باشند که اطلاعات بیشتری را به کاربر ارائه میدهند.
“۷۵ درصد از کلیکها فقط به ۳ رتبه اول اختصاص پیدا میکند؛ به عبارت دیگر اکثر کاربرانی که عبارتی را سرچ میکنند، صفحه SERP را اسکرول نمیکنند و به انتخاب یکی از سه نتیجه اول بسنده میکنند.”
دیده شدن در نتایج طبیعی گوگل:
نتایج طبیعی همان صفحات ایندکس شده در سرپ گوگل هستند. از آنجا که هزاران صفحه موجود در شبکه نت با هر عبارتی که سرچ میشود مطابقت دارند، گوگل آنها را بر اساس معیارهای رتبهبندی سئو در صفحات سرپ مرتب میکند تا مرتبطترین و باکیفیتترین نتایج در جایگاههای بالاتر قرار بگیرند. طبیعتاً این صفحات در صفحه اول ظاهر خواهند شد. پس میتوان به این نتیجه رسید که با سئو سایت، جایگاه آن در صفحات سرپ بهبود پیدا میکند و در نتیجه سایت بازدید بیشتری خواهد گرفت.
پس اگر میخواهید در فهرست نتایج طبیعی گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری نمایش داده شوید باید بهترین و مرتبطترین محتوا را برای کلیدواژه مدنظر تولید کنید. تمام اصول سئو را در آن رعایت کنید و مطمئن شوید که خزندههای گوگل میتوانند در همه صفحات سایتتان به اصطلاح بخزند یا آن ها را مورد بررسی قرار دهند.
ارتباط SERP و SEO( تاثیر سرپ در کسب وکار ها)
SERPها برای کسبوکارها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند، زیرا موقعیت یک وبسایت در SERP به طور مستقیم بر روی میزان ترافیک و در نتیجه فروش و درآمد تأثیر میگذارد. به همین دلیل، بسیاری از کسبوکارها تلاش میکنند تا وبسایت خود را در رتبههای بالای SERP برای کلمات کلیدی مرتبط با محصولات یا خدمات خود قرار دهند. این فرآیند به عنوان سئو (SEO) شناخته میشود.
ویژگیهای SERP چیست و چگونه میتوانید در آن نمایش داده شوید؟
خب تا به اینجا با SERP تا حدودی آشنا شده اید،وقت آن رسیده است که با ویژگی های سرپ که حتما برخی از آن ها را هنگام سرچ در گوگل مشاهده کرده اید، بیشتر آشنا شوید:
اسنیپتهای برجسته (Featured Snippets):
اینها پاسخهای کوتاه و مختصر به سوالات شما هستند که معمولاً در بالای نتایج جستجو نمایش داده میشوند.
البته این نوع سرپ فیچر بیشتر در سرچهای انگلیسی دیده میشود و هنوز آنچنان در میان سرچهای فارسی دیده نشده. در این ویژگی، گوگل بخشی از متن یک صفحه وب را که میتواند بهترین جواب برای عبارت سرچ شده باشد جدا میکند و در یک کادر در بالای صفحه اول نتایج نمایش میدهد
پکهای اطلاعاتی :
پنل ها اطلاعات ساختار یافتهای را در مورد افراد، مکانها، چیزها و مفاهیم ارائه میدهند. یا گاهی عبارتی که سرچ میشود با یک نمودار، یک جدول یا عدد، قابل پاسخگویی است.
علاوه بر آن، هر نوع پاسخی که کاملاً قابل اعتماد باشد، مانند ویکی پدیا یا وبسایتهای دولتی نیز میتوانند به عنوان کارت اطلاعات در بالای نتایج طبیعی گوگل ظاهر شوند. از آنجا که گوگل این اطلاعات را یا از منابع خود یا از وبسایتهای مشخصی که گفته شد بیرون میکشد، قرار گرفتن در این دسته غیر ممکن است.
پکهای تصویری:
این ویژگی مجموعهای از تصاویر مرتبط با عبارت جستجوی شما را نمایش میدهد.حتماً زیاد با این ویژگی SERP مواجه شدهاید. برخی کلیدواژهها عکس محور هستند و وقتی سرچ شوند حتماً یک پک تصویر در ابتدا یا در میان نتایج صفحه اول دیده میشود که حاوی تصاویر بندانگشتی کلیدواژه سرچ شده است.
ویدئو ها:
ویدئوهایی که مرتبط با عبارت جستجوی شما هستند و در صفحه SERP نمایش داده میشوند:
نتایجی که در این ویژگی سرپ ظاهر میشوند از سایت آپارات یا یوتیوب میآیند؛ اما میتوانند از سایتهای دیگر نیز باشند. شما هم برای اینکه ویدئوهایتان را در صفحه نتایج نمایش دهید باید آنها را در یوتیوب یا آپارات بارگذاری کنید. اگر ویدئوتان را جای دیگری غیر از سایتهای مخصوص ویدئو بارگذاری کردهاید و میخواهید در صفحه نتایج با ویژگی ویدئو به نمایش دربیاید باید صفحهتان اسکیما ویدیو (Video Object schema markup) را داشته باشد.
نقشهها:
برای جستجوهای محلی، نقشههایی نمایش داده میشود که مکانهای مرتبط را نشان میدهد. کلیدواژههایی که مقاصد آدرسیابی یا به عبارتی محلی داشته باشند معمولاً با پک محلی سرپ رو به رو خواهند شد. این پکها حاوی یک نقشه و سه آدرس مرتبط با کلیدواژه سرچ شده هستند.
اخبار:
اخبار مرتبط با عبارت جستجوی شما در SERP نمایش داده می شود. این بخش نیز هنوز برای زبان فارسی فعال نشده. همان طور که از نامش پیداست باید مقالاتی که اخیراً منتشر شدهاند را در بالای صفحه نمایش دهد. این مقالات معمولاً همراه با نام نویسنده، تصویر بندانگشتی یا ویدئو و عنوان پست نمایش داده میشوند.
اکثر صفحاتی که در این بخش نمایش داده میشوند از سایتهای خبری میآیند و از آنجا که باید جدیدترین اخبار را بازگو کنند، هیچ صفحهای نمیتواند برای مدت طولانی در این جایگاهها باقی بماند.
لینک های سایت:
گاهی اوقات در زیر برخی صفحاتی که در صفحه اول SERP نمایش داده شدهاند لینکهایی دیده میشود که به صفحات اصلی آن سایت میروند. به این ترتیب این سایت میتواند چند لینک بیشتر در صفحه اول سرپ داشته باشد.
اگر میخواهید لینکهای سایتتان در زیر عنوان صفحهتان در صفحات سرپ ظاهر شوند باید بدانید وقتی کلیدواژهای که برند باشد یا احتمالاً به برندی مرتبط باشد سرچ شود، گوگل این ویژگی را در سرچ نمایش میدهد؛ بنابراین اگر کسی دنبال شما یا خدمات شما بگردد احتمالاً میتوانید از این ویژگی استفاده کنید. جالب است بدانید در صورتی که صفحهتان محبوب باشد یا لینکهای داخلی زیادی به محتوای مرتبط داشته باشد احتمال دارد با این ویژگی حتی در سرچهای غیر برندی هم ظاهر شوید.
جمع بندی:
در مجموع، SERPها دروازه ورود کاربران به دنیای آنلاین هستند و درک آنها برای هر کسبوکاری که به دنبال افزایش دیده شدن خود در اینترنت و در نتیجه افزایش فروش درآمد می باشد، ضروری است.
برای اینکه در SERP دیده شوید تنها کافی است سایت خود را سئو کنید، خودتان را جای کاربرانتان بگذارید و بهترینها را برایشان فراهم کنید. البته کسب رتبههای برتر نیازمند صبر و حوصله کافی است. مسلماً در مدت زمان کوتاه نتیجه ی دلخواه را به دست نخواهید آورد ولی با صبر و رعایت نکات سئو میتوانید به SERP برسید و در رتبه های بالاتر گوگل قرار بگیرید.